Anugerah Kokurikulum adalah penghargaan kepada para pelajar yang telah menyumbangkan khidmat bakti, keringat dan usaha menaikkan nama sekolah dalam persada kokurikulum. Sumbangan para peserta yang mewakili sekolah akan dikenang sampai bila-bila. Bukan mudah untuk mewakili sekolah ke peringkat daerah, negeri apatah lagi peringkat kebangsaan. Hanya mereka yang berupaya bersaing pada tahap tinggi sahaja akan berjaya.
Justeru itu, pada Khamis, 10 November 2011, Unit Kokurikulum SMK Sekolah berbesar hati untuk menganugerahkan bebarapa anugerah kepada para pelajar yang mengharumkan sekolah, mewakili sekolah dan membantu pihak-pihak lain dalam menaikkan nama daerah dan negeri. Malah penglibatan pelajar dalam pengurusan kelab dan persatuan juga diiktiraf. Tanpa pengurusan dan pentadbiran yang baik, adalah mustahil perjalanan kelab dan persatuan akan berjalan lancar. Bukan semua orang mampu menjadi pemimpin dan pengurus kepada sesebuah organisasi. Ketrampilan pelajar akan terserlah apabila pelajar mampu memimpin dan mengurus sesebuah organisasi.
Berikut adalah anugerah yang diberikan sempena Hari Anugerah Kokurikulum SMK Semerah Tahun 2011 :
1. PELAJAR TERBAIK KOKURIKULUM LELAKI PENDIDIKAN KHAS : RIZUWAN BIN ABDULLAH
2. PELAJAR TERBAIK KOKURIKULUM PEREMPUAN PENDIDIKAN KHAS : NURSALINA BT SAPTU
3. BADAN UNIFORM PALING LENGKAP : PUTERI ISLAM (PPIM)
4. PERSATUAN KO-AKADEMIK PALING AKTIF : PERS. PENDIDIKAN ISLAM
5. KELAB PALING AKTIF : KELAB PELAYANG
6. BADAN UNIFORM PAING AKTIF : KADET REMAJA SEKOLAH (KRS)
7. KELAB SUKAN PALING AKTIF : KELAB SEPAK TAKRAW
8. PELAJAR PALING AKTIF KATEGORI PERSATUAN : MOHD RIDZUWAN BIN HASHIM
9. PELAJAR PALING AKTIF KATEGORI KELAB : SITI AISYAH BT AHMAD
10. PELAJAR PALING AKTIF KATEGORI BADAN UNIFORM : NURHAZLINDA BT SHAMAIN
11. PELAJAR PALING AKTIF KATEGORI KELAB SUKAN PERMAINAN : MOHD SHAFIQ BIN SELAMAT
12. TOKOH SUKAN HARAPAN LELAKI : WAN MUHAMAD
13. TOKOH SUKAN HARAPAN PEREMPUAN : NOR HAFIZAH BT ZAKARIA
14. TOKOH SUKAN LELAKI : MOHD SAID BIN MOHD SANI
15. TOKOH SUKAN PEREMPUAN : NOR HIDAYAH BT ABD HAMID
16. ANUGERAH KHAS SUKAN – LELAKI : MD HAZZIQ ASSYAKIRIN
17. ANUGERAH KHAS SUKAN – PEREMPUAN : UMMU NURHAZIQAH BT ABU BAKAR
18. PELAJAR TERBAIK KOKURIKULUM (LELAKI) : AHMAD SYAFIK BIN SAPARY
19. PELAJAR TERBAIK KOKURIKULUM (PEREMPUAN) : NURUL IDAYU BT BUANG
Tahniah kepada para pelajar yang menerima anugerah kokurikulum pada tahun ini. Kepada para pelajar yanglain, jadikan semangat dan usaha mereka sebagai titik tolak untuk terus menyumbangkan khidmat bakti kepada sekolah. Mereka telah memberikan sumbangan kepada sekolah, anda bila lagi? Jangan kita tanya sumbangan sekolah kepada kita ; tanyakahlah apakah sumbangan kita kepada pihak sekolah.
Nur Hafizah bt Zakaria |
Ummu Nurhidayah bt Abu Bakar |
Dalam pada itu, kejayaan Ahmad Syafik bin Sapary dalam penyertaannya telah menobatkannya sebagai calon yang paling layak memenangi Tokoh Kokurikulum Lelaki SMK Semerah bagi tahun ini. Kepimpinannya terserlah dengan memegang pengerusi Kelab Bola Sepak yang mengelolakan Liga Bola Sepak Semerah (SPL) di samping aktif dalam badan uniform Pengakap. Pernah menyertai Jambori On-Air Asia Pasifik Kelibatnya pasti ada pada setiap tahun dalam kontijen olahraga Semerah ke peringkat daerah. Beliau sering membantu Unit Sukan dalam hal pengurusan padang. Selain itu, beliau membantu pasukan kriket dan hoki menjadi naib johan daerah Batu Pahat serta mewakili Batu Pahat dalam permainan kriket. Malah sumbangan pentingnya membolehkan Semerah mendapat johan bola baling bawah 18 tahun seterusnya membantu negeri Johor merangkul naib johan bola baling MSSM.
Nurul Idayu bt Buang |
Semoga kejayaan dan sumbangan tokoh-tokoh sukan dan kokurikulum di atas akan menyemarakkan iltizam dan jati diri kepada para pelajar lain agar terus memberi sumbangan dengan menyertai aktiviti-aktiviti kokurikulum. Percayalah kejayaan tidak akan datang bergolek ; kejayaan memerlukan pengorbanan. Perayalah, aktiviti kokurikulum adalah pelengkap pembinaan insan agar manusia yang akan dilahirkan adalah insan yang memiliki kualiti dalam aspek jasmani, rohani dan sahsiah manakala kurikulum pula melahirkan insan berintelek. Jadi kokurikulum dan kurikulum tidak boleh dipisahkan sama sekali ; dan ini bertepatan dengan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi JERI (jasmani, emosi, rohani dan intelek).
No comments:
Post a Comment