14 December, 2009

PENJENAMAAN RUMAH SUKAN 2010

Ura-ura pertambahan dua lagi rumah sukan disambut baik oleh guru-guru. Idea asal Unit Sukan untuk mencadangkan tokoh Ishak Muhammad dan Rahim Kajai sebagai dua nama baru rumah sukan di samping mengekalkan 4 nama rumah sukan sedia ada. Namun demikian, Unit Sukan melontarkan idea lagi iaitu Penjenamaan Semula Rumah Sukan dengan enam (6) rumah sukan baru. Sehubungan itu, soal selidik rambang telah dijalankan untuk mendapatan idea nama rumah sukan baru atau cadangan-cadangan lain. Berikut adalah rumusan soal selidik tersebut :
1. Kekal 4 nama rumah sukan dan hanya tambah 2 rumah sukan yang baru.
2. Nama baru untuk 6 rumah sukan dengan mengekalkan nama tokoh untuk rumah sukan.
3. Nama tokoh-tokoh sukan negara seperti Mokhtar Dahari (bola sepak), Rabuan Pit (olahraga), Adnan Saidin (sepak takraw), Misbun (badminton) dan sebagainya.
4. Nama tokoh-tokoh sukan tempatan seperti Sazali Samad (bina badan), Dollah Salleh (bola sepak), Daud Ibrahim (lumba basikal) dan sebagainya.
5. Nama pejuang patriotik seperti satria, pahlawan, panglima dan sebagainya.
6. Nama jawatan tradisional seperti bendahara, laksamana, temenggung dan sebagainya.
7. Ada juga "idea nakal" yang mencadangkan nama bekas-bekas pengetua.
8. Nama 6 perdana menteri seperti Rahman, Razak, Hussein, Mahathir, Abdullah dan Najib.
9. Nama srikandi seperti Dang Anum, Tun Teja, Mahsuri dan sebagainya.
Terima kasih atas kerjasama guru-guru yang telah menyumbangkan idea dan cadangan. Keputusan Penjenamaan Semula Rumah Sukan ini akan ditentukan oleh Majlis Sukan. Jadi kita nantikan jawapannya...tunggu. Yang pasti tahun 2010, 6 rumah sukan akan bertarung untuk merebut aktiviti sukan dan permainan.





No comments:

Post a Comment