07 October, 2012

TEKNIK FUTSALTAKTIK DAN POLA PERMAINAN FUTSAL


Teknik dan Pola Permainan.
Jumlah pemain futsal boleh dilakukan 5 atau 6 orang termasuk penjaga gol.  Posisi pemain bergantung kepada kemahiran, watak dan gaya permainan. Berikut adalah posisi yang boleh digunakan sebagai berikut.
1. Pola 1-2-1-2
Untuk pola ini 1 orang penjaga gol, 2 orang bek kiri dan kanan, 1 midfield dan 2 striker kiri dan kanan.
Semasa menyerang, midfield boleh mengumpan ke posisi dua penyerang dan bola boleh dimainkan di ketiga posisi tersebut guna mencari celah untuk merembat bola ke gawang lawan.

Tugas bek kiri / kanan selain menjaga pergerakan lawan, juga ada pembahagian tugas turun bola mati di zon sendiri, jika bola mati ada di sebelah kanan, maka back kanan yang mengambil bola, begitu juga sebaliknya, diusahakan jangan saling mengambil posisi,
tujuannya agar selalu fokus terhadap daerah / wilayahnya sendiri. Sementara tugas midfield menetapkan serangan dan membantu pertahanan. Oleh itu, midfield paling memiliki stamina, kreatif dan skill kemahiran yang paling efektif dan efesien.

2. Pola 1-2-3




Pola ini boleh dilaksanakan dengan catatan kedudukan 2 bek boleh menjaga dan mampu membantu penyerangan, tentunya kapasiti 2 bek ini tidak hanya kuat mempertahankan kawasan gol, namun juga mempunyai skill dalam tatacara serangan, sehingga tiga penyerang boleg mengkacar-kacirkan pertahanan lawan. Dengan pola ini diharapkan pola serangan lebih dipertajam. Striker tengah akan kerap turun naik untuk membantu pertahanan.


3. Pola 1-1-2-2
Pola ini menjadikan ada posisi bek yang paling berperanan dalam bertahan. Skil yang dimiliki oleh bek tunggal ini harus benar-benar berkualiti, mampu membaca pergerakan bola dan serangan lawan. Pada pola ini juga, kedudukan sayap kanan mahupun kiri difungsikan boleh membantu pertahanan, turun ke bawah membantu bek tunggal tersebut, maka dari itu kedudukan sayap ini mesti mempunyai kelajuan lari mana harus melakukan penyerangan dan segera balik ke pertahanan.

Dari semua pola yang diterangkan diatas, pada dasarnya diterapkan sebagai optimum pola serangan atau pola bertahan dalam suatu permainan itu sendiri, sehingga para pemain boleh lebih memahami strategi permainan dan fokus terhadap tugas dari masing-pemain.

No comments:

Post a Comment