05 September, 2009

GAYA HIDUP SIHAT DENGAN 10,000 LANGKAH BERJALAN KAKI

Berjalanlah selama 5-10 minit sehari atau berjalanlah untuk 10,000 langkah ; kita mampu mengekalkan kesihatan tubuh dan kecergasan badan. Berjalan kaki, khususnya berjalan secara pantas (brisk wakling) selama 3 – 5 kali seminggu mampu memetabolisma (memproses) makanan yang dimakan. Berjalan kaki boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dengan merendahkan paras kolestrol. Juga boleh membantu mengawal tekanan darah, mencegah penyakit darah tinggi serta strok dan mengurangkan risiko penyakit kanser usus, payu dara dan prostat. Bagi pengidap diabetes pula, senaman jalan kaki amat baik untuk meningkatkan keupayaan badan untuk memproses gula dengan lebih baik dan membantu aliran darah.


Bagi mereka yang mengalami stress juga digalakkan melakukan senaman berjalan kaki kerana ia menghasilkan hormon endorphin yang membuatkan kita lebih ceria dan sihat. Sementara itu aktiviti berjalan kaki juga mengekalkan kekuatan otot dan mengurangkan risiko osteoporosis.


Oleh itu berjalanlah secara konsisten dengan kaedah yang betul iaitu bahagian tumit perlu mencecah tanah sebelum bahagian tapak kaki lain. Ketika berjalan pula, postur badan perlu tegap dengan menegakkan kepala, meluruskan belakang badan dan bernafas melalui hidung di samping tangan perlu dihanyun. SASARKAN LANGKAH ANDA KERANA SETIAP LANGKAH MEMBAWA FAEDAH.

BERJALAN 10,000 LANGKAH SAMA SEPERTI :-
Berenang selama 90 minit
Berbasikal selama 70 minit
Perjalanan selama 6 – 8 km
Bermain bola sepak selama 90 minit



No comments:

Post a Comment