22 August, 2009

NO 1 TIDAK SEMESTIYA TERBAIK


Arena sukan negara dikejutkan dengan kekalahan para pemain badminton negara dalam Kejohanan Badminton Dunia 2009. Dengan status nombor 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei dan bergu perempuan Wong Mei Choo-Pei Thyi serta bergu emas negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dan Farizzuan-Tazari  telah meranapkan impian untuk menjuarai kemuncak arena badminton dunia (tidak ada seorang pun wakil negara berjaya beraksi pada final). Platform nombor 1 dunia belum mampu menjuarai kejohanan utama badminton. Lantaran itu kita tidak boleh menabik dada bahawa pemain kita berstatus nombor satu dunia maka kita pemain pasti yang terbaik dunia.
Namun kejayaan Datuk Nicol Ann David yang sehingga sekarang mengungguli status nombor satu dunia dalam arena squash dalam dua tahun ini melakarkan sejarah sukan dunia bahawa beliau masih terbaik dalam dunia squash. Banyak piala telah dikecapi, hanya kalungan Olimpik sahaja belum diperolehi (kerana tiada acara squash dalam Olimpik).
Malah kejayaan menakjubkan Usain Bolt selaku manusia terpantas di dunia dalam acara 100 meter dan 200 meter membuktikan beliau adalah nombor 1 dan yang terbaik. Usain Bolt mencatat 9.58 s dan 19.19 s bagi acara 100 meter dan 200 meter (satu ketika dahulu pakar sukan tidak pernah meramalkan catatan sedemikian). Inilah yang kita mahukan agar apabila kita menjadi nombor 1 maka kita juga sepatutnya yang terbaik.
Justeru itu, kemampuan atlet sukan kita bersaing di peringkat dunia memang tidak dinafikan. Namun pencapaian secara konsisten amat penting untuk menjadikan atlet kita menjadi nombor 1 dan seterusnya yang terbaik. Teruskan Datuk Nicol Ann David, tingkatkan lagi usaha bagi pemain-pemain badminton negara, berjuanglah Azizulhasni Awang dan Rizal Tisin (lumba basikal), pamerkan aksi terbaik Sazali Samad (pembina badan terbaik kategori lightweight) dan teruslah berlatih kepada team pelayar negara (memenangi Pasukan Terbaik Dunia dalam Kejohanan Optimis Dunia di Brazil). Juga teruskan berjuang kepada atlet Safuan Said, rangking satu dalam boling padang (memenangi Kejohanan Dunia Boling Padang di Warilla, Australia) dan Mohd Salam Sidik, pemanah paralimpik terbaik dunia serta semua atlet yang memakai jersi harimau Malaysia. Pastikan anda nombor 1 dan juga terbaik dunia. Andalah antara wira-wirawati yang menyerlahkan sinar nama dan imej negara dalam persada sukan serantau, Asia dan antarabangsa.

No comments:

Post a Comment