25 April, 2010

KARNIVAL SUKAN PERMAINAN 2010



Ledang, 26 April. Sembilan (9) jenis permainan dihimpunkan dalam aktiviti Karnival Sukan dan Permainan Majlis Sukan Sekolah Johor (MSSJ) 2010 telah diadakan di Ledang pada 23 - 25 April 2010. Bola baling, sepak takraw, ping pong, sofbol, tenis, memanah, bola keranjang, ragbi dan badminton adalah permainan yang dijalankan. Para peserta dan pegawai pasukan ditempatkan di Kolej Matrikulasi Tangkak, Ledang manakala para pengadil menginap di SMK Tun Mamat. Seramai 3500 orang peserta dan kira-kira 500 pegawai terlibat dalam karnival ini. Memanah, tenis dan badminton dijalanakan di Kolej Matrikulasi Tangkak manakala permainan lain dijalankan di sekolah-sekolah berhampiran.
Memang meriah karnival tersebut berjalan. Inilah kali pertama aktiviti sukan permainan yang melibatkan 9 jenis permainan diadakan serentak. Kelihatan sejumlah besar bas dan kereta memenuhi kawasan kolej dan 'bandar tekstil' selama 3 hari. Penyampaian pingat dan hadiah disampaikan di tempat pertandingan dijalankan. Paling akhir pertandingan ialah sofbol. Sofbol dijalankan di SMK Seri Tangkak .
Dalam pada itu, seramai 3 orang pelajar SMK Semerah telah mewakili Batu Pahat ke karnival tersebut. Umu Haziqah Abu Bakar menyertai team sofbol manakala Mohd Ilham Abd Rahman dan Rozita Abd Wahid menyertai kontijen memanah. Tahniah kepada mereka khususnya Mohd Ilham mendapat emas acara Olimpic Rounders (3 sepasukan) dan Umu Haziqah kerana membantu Batu Pahat menjadi naib johan P18.

 Bagi pertandingan sofbol, pasukan Batu Pahat menjadi naib johan perempuan 18, ketiga lelaki 12 dan keempat perempuan 12. Bagi P18, Batu Pahat memulakan langkah bergaya dengan membenam Kota Tinggi 12-1, membelasah Pontian 18-5 pada peringkat kumpulan. Kemudian menang menentang Kulai Jaya 5-4 dalam perlawanan yang dramatik dan sengit. Pada peringkat semi final, P18 Batu Pahat menumbangkan Muar 19-5. Namun, pada perlawanan akhir tewas 11-14 Pasir Gudang dalam perlawanan yang sengit walaupun mendahului 11-10 pada inning terakhir. 10 minit terakhir barulah Batu Pahat tewas.
Karnival Sukan Permainan ini telah ditutup rasmi oleh Tn Hj Markom Giman, Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Johor. Jam 6.00 petang, semua kenderaan yang membawa peserta dan pegawai meninggalkan 'bandar tekstil' dan bandar Ledang kembali seperti biasa. Kepada pasukan yang menang, tahniah diucapkan. Pasukan yang kalah, tahun depan cuba lagi. Syabas kepada pihak penganjur yang berjaya mengelolakan karnival tersebut. Tahun depan berjumpa lagi.

Team P18 Batu Pahat : Naib johan
Barisan tengah dari kiri : En Faizal, En Meshafizam, En Hashim dan Pn Raha

No comments:

Post a Comment