30 June, 2011

HARI TERBUKA & HARI KEUSAHAWANAN


Meriah. Dua dalam satu. Hari Terbuka dan Hari Keusahawanan SMK Semerah. Berduyun-duyun ibu bapa datang bersama anak-anak mereka. Harapan menggunung mengharapkan anaknya mencapai keputusan cemerlang. Inilah hari untuk ibu bapa berbincang dengan guru mengenai prestasi “anak mereka bersama”.
Di perkarangan perhimpunan, khemah-khemah tersergam indah. Kelihatan kelibat para pelajar bersiap untuk berniaga. Ada yang menyusun barang jualan, ada yang menghidupkan api untuk memanggang dan ada yang menggoreng. Malah ada yang sudah memanggil pelanggan agar membeli produk mereka. . Namun demikian, ada juga yang masih menghias khemah ; mungkin nak menang hadiah khemah terbaik agaknya, atau mungkin juga tidak siap menghiasnya pada hari semalam.
Pada hari ini, sebanyak 36 buah gerai berniaga atas nama persatuan masing-masing. Paling banyak menjual barangan ialah Majlis Perwakilan Pelajar Pra-U (MPPU). Persatuan dan kelab lain juga tidak kurang hebatnya seperti Persatuan Bahasa Melayu (PBM), Kadet Bomba, Kadet Polis, Persatuan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan(PPJK), Kelab Sofbol, Kelab Reka Cipta dan banyak lagi. Ada juga yang bergabung seperti Pusat Sumber dan Kelab Bola Baling. Tidak apalah, yang penting para pelajar dan guru-guru menjadi usahawan pada hari ini ! Dan yang lebih penting mencapai sasaran kutipan sebanyak RM 18,000. Hasil jualan akan digunakan untuk melengkapkan prasarana seperti laluan pejalan kaki hingga ke tepi pagar dan menaikkan taraf kemudahan lain.
Kemeriahan semakin hangat apabila acara cabutan kupon bertuah. Banyak hadiah disediakan. Malah ada juga hamper kepada penyumbang tertinggi hasil tani. Kategori lelaki diperolehi oleh saudara Ahmad Syafik bin Sapary manakala Nor Azreen Aida bt Roslan mendapat tempat pertama kategori perempuan.
Terima kasih kepada semua pihak yang membantu perjalanan Hari Terbuka dan Hari Keusahawanan. Sumbangan derma ikhlas anda akan diberkati. Jumpa lagi pada tahun depan.

No comments:

Post a Comment