14 November, 2011

PERTANDINGAN BOLA SEPAK BAWAH 16 TAHUN


            Sekali lagi percubaan team bola  sepak SMK Semerah untuk mara ke suku akhir tidak kesampaian lagi. Entah apa silapnya! Diletakkan dalam kumpulan yang agak mudah yang terdiri daripada SMK Dato’ Syed Esa (SMKDES), SMK Tunku Mahmood Iskandar (SMKTMI) dan SM Tinggi Hwa Jin (SMTHJ).  Namun, kegagalan penyudah serangan depan menggagalkan misi untuk ke suku akhir. Dalam Pertandingan Bola Sepak Bawah 16 Tahun yang diadakan di padang stadium pada 14 – 15 November ini, Semerah bermula dengan kekalahan mengejut 0 -1 kepada SMTHJ. Gol yang dijaringkan pada minit terakhir itu hadir daripada hasil gerakan susulan setelah tendangan penalti ditepis oleh penjaga gol, Fauzi.
            Dalam perlawanan kedua menentang SMK DSE pula, asakan demi asakan dijanakan oleh trio Ahmad Fahmi, Faizul Yusof dan Azwan Mesni  tetapi tidak berjaya menghasilkan gol. Serangan Semerah yang diketuai oleh Shafizi dan Ariff kelihatan buntu untuk menumbusi benteng kubu SMKDSE.  Namun, serangan kilat mereka pada seminit terakhir membuahkan hasil apabila kelekaan barisan pertahanan yang lambat mengeluarkan bola akhirnya dihukum dengan tendangan kencang yang mengegar jaring dan seterusnya meranapkan peluang Semerah untuk menduduki dua tempat terbaik dalam Kumpulan B.
            Malangnya terus menimpa Semerah dalam perlawanan terakhir menentang SMKTMI. Masing-masing yang telah tewas dua kali tidak berputus asa untuk menduduki tempat ketiga. Serangan bertali arus Semerah memaksa SMKTMI bermain secara bertahan dengan tiga pertukaran dilakukan. Ketumpulan barisan serangan memaksa jurulatih En Hafiz memasukkan Adib untuk membantu jentera serangan namun masih tidak berjaya membuahkan hasil walaupun serangan yang lebih banyak dilancarkan. Sekali lagi kealpaan barisan pertahanan menyebabkan tendangan dari luar kotak penalti tidak berjaya dihalang oleh tiga pemain pertahanan dan tidak ditangkap kemas pula oleh penjaga gol simpanan, Azwan. Keputusan berakhir dengan Semerah kecundang 0-1 kepada SMKTMI.
            Moga kekalahan team bawah 16 tahun ini tidak akan meruntuhkan semangat para pemain dalam usaha mereka menguasai persada bola sepak daerah pada peringkat bawah 18 tahun pada tahun depan. Kelihatan ada peningkatan dalam permainan namun usaha yang lebih gigih dan berterusan serta keazaman yang tinggi terus membara di dada para pemain. InsyaAllah tahun depan pasti team Semerah akan berjaya. 
             Sementara itu, seperti yang dijangka SMK Seri Gading merangkul johan setelah menumpaskan SMK Dato' Bentara Luar dalam final yang mendebarkan. Mankala SMK Tinggi Batu Pahat pula menduduki tempat ke-3 diikuti SMK Datuk Syed Esa.

No comments:

Post a Comment